Egy dolog biztos mostanra, nem tudjuk, hogy mikor lesz vége ennek az egésznek és mikor áll vissza az élet a megszokott kerékvágásba. Immár ötödik éve dolgozom itthonról szabadúszóként, aminek megvannak a maga nehézségei, mégsem szívesen váltanék. Ugyanakkor tudom, hogy ez nem való mindenkinek, a kezdeti lelkesedés is alábbhagyott már egy hónap elzártság után, ezért szeretnék most néhány tanácsot adni ahhoz, hogy ne hulljon darabjaira az otthonról végzett munka.
Nincs olyan dolog, amit az ember mindig ugyanolyan lelkesedéssel, ugyanazzal az erőbedobással tudna végezni. Hiába szeretem a munkám, olykor már a gondolattól rosszul vagyok, hogy ki kell nyitnom a laptopot. Máskor viszont nagyon inspiráltnak érzem magam, szinte reggeltől estig csak a munkámon pörögnék. És ez teljesen természetes.
Ha az ember bejár egy munkahelyre, akkor a körülmények általában megadják az egyensúlyt. Körbevesznek a kollégák, figyel a főnök, szigorú határidők vannak. Ez most megszűnt és otthon sokkal könnyebb belecsúszni abba, hogy a engedékennyé válunk magunkkal szemben és azt mondjuk, “csak megnézek egy filmet a Netflixen és folytatom”, “kicsit olvasgatom még az internetet”, “majd éjszaka bepótlom, most inkább napozok”. Olykor nincs is ezzel baj, hiszen ez adja a home office egyik legjobb részét: pihentető dolgokra használhatod ki azt az időszakaszt, amit a munkahelyen lötyögéssel töltenél el. Tudod, amikor csak úgy teszel, mintha dolgoznál, közben viszont már semmi dolgod. A baj ott kezdődik, hogy könnyű ezt rendszeressé tenni, szétaprózni a figyelmet és belecsúszni egy olyan állapotba, amikor folyatosan futsz a feladataid után.
Nulladik pontnak is nevezhetném, mert nagyon fontos kiemelnem, hogy soha ne kezdj ébredés után azonnal dolgozni!!! Legyen meg a reggeli rutin. Igyál egy kávét, nyújts vagy tornázz kicsit, reggelizz meg, nézz ki az ablakon, szívj friss levegőt, vesd be az ágyat, öltözz fel… amit akarsz. Az egész napod energiaszintét alapozod meg ezzel a fél, egy órával.
Bontsd kisebb lépésekre
Furcsa belegondolni, de a Holdra szállás is több, egymást követő kisebb feladat elvégzésével valósulhatott meg. Aki már valahol dolgozott ügynökségnél, az pontosan ismeri ezt a módszert. Ha van egy nagyobb feladatod, például egy kampány megtervezése vagy egy stratégia kidolgozása, akkor azt érdemes írásban, kisebb, egymást követő lépésekké bontani, majd ezt egyfajta checklistként használni. Így mentálisan sem terhel meg annyira az a tudat, hogy milyen sok munkád van, hanem pontosan látod magad előtt, hogy mi után mi következik, mit kell épp csinálnod, ha el szeretnél jutni A-ból B-be.
Alkoss egy időkeretet, amíg biztosan tudsz fókuszálni
Nem véletlenül tartanak az iskolai órák 45-60 percet. Az ember ugyanis nagyjából ennyit tud egy dologra fókuszálni a hétköznapok során. Tudom magamról, hogy nekem 45 perc után kezd a figyelmem elkalandozni, ezért úgy ütemezem a munkát, hogy előre eltervezem mettől meddig kell egy dologra figyelnem és előre kitalálom, hogy ha ezt megvalósítottam, akkor mivel foglalkozhatok kicsit utána. Ez kellő motiváció, ami előtt az ember könnyebben megpörgeti a tennivalók elvégzését, mintha csak azt látja maga előtt, hogy az egész napja kemény munkával fog telni. Muszáj pihenni, feltöltődni, tehát nálam minden ilyen 45 perces szakaszt 15-30 perc lazulás követ.
Tematizáld és tömbösítsd a feladataidat
Talán te is megtapasztaltad már, hogy mennyire kontraproduktív az, ha mindent azonnal szeretnél megcsinálni. Érkezik egy email, máris kapsz a telefonod után, elolvasod és elkezded megválaszolni… pedig épp egy táblázatot szerkesztettél. Sokkal nehezebb utána visszahelyezkedni a táblázat igényelte gondolkozásba. Bár én anyukaként sosem halkítom le a telefonomat munka közben, de ha koncentrált munkavégzésre van szükség, akkor jó messzire teszem a szoba másik végébe, hogy még véletlenül se piszkáljam. Bár hallom, hogy valaki írt Messengeren, érkezett egy email, várhat. Pont ugyanolyan jó lesz megválaszolni fél óra múlva is vagy több.
Nekem például reggelente van egy fix email megválaszolós időszakom, illetve kora délután. 4 óra után érkező emailekre már csak másnap válaszolok, mert olyankor már a kisfiammal vagyok. Ráadásul ennek megvan az az előnye, hogy az ügyfeleim már hozzászoktak ehhez és nem várják, hogy azonnal visszaírjak, mert tudják, hogy reggel biztosan választ kapnak.
Olyan is előfordul, hogy szembejön velem egy érdekes szakmai cikk, amit szeretnék elolvasni. De ha épp időzítem be az ügyfelek posztjait, akkor nem olvasom el, félreteszem, mert nagyon kirántana abból a folyamatból, amiben épp benne vagyok. Ha ide-oda ugrál az ember fejben, akkor szétesik és nem csak a munkavégzés hatékonysága sínyli meg, de a minősége is.
Priorizáld a tennivalókat
Korábban már írtam arról, hogyan vezetem a teendőimet, erről részletesebben olvashatsz ITT. Ugyanakkor most sem hagyhatom ki, hogy ha szeretnél fókuszáltan dolgozni, akkor reggel, a munka megkezdése előtt pontosan kell tudnod, hogy mit akarsz aznap elvégezni. Természetesen beedhetnek nem várt feladatok, de a váratlannak akkor foglalkozz csak, ha már megtörtént 🙂 Minden reggel megírom a to do listámat és pirossal kiemelem azokat a tételeket, amiket aznap nagyon fontos lenne megcsinálni. A többi pedig alakul, ahogy alakul. Így a nap végén sem marad el a sikerélmény, hiszen ha azt a pár dolgot megcsinálom, amit muszáj volt, akkor nem csak azt látom magam előtt, hogy a 10 tételes listából még mindig van 4 dolog. Azok átkerülnek másnapra, de nem baj, így is volt tervezve és nem csapongtam a feladatok között.
Ha szeretnél hasonló tippeket olvasni tőlem, akkor kövess Instagramon is: